Varikosel Cerrahisi (Mikrocerrahi Varikoselektomi)

Erkek kısırlığı sebeplerinden biri olan varikosel damar görünümündeki değişiklik dışında çok net belirtiler vermez. Genellikle baba adaylarının infertilite şikayeti sonrasında yapılan muayene ve tetkiklerle ortaya çıkar.

Varikosel Ameliyatı İstanbul

Erkek infertilitesinin en büyük nedenlerinden biri olan varikosel, testislerde kirli kanın taşındığı toplardamarların genişleyerek varisli bir yapıya dönüşmesidir.

Damar yapısındaki bu bozulma testislerin ısısını bozması, kirli kandaki toksik maddelerin testislerde birikmesi ve testisteki kan akımının dengesizleşmesi gibi problemleri beraberinde getirir. Böylece sperm üretimi bozulur.

Bacaklarda oluşan varis probleminin testislerde meydana gelmesi şeklinde tanımlanabilecek varikosel yetişkin 5 erkekten 1’inde görülürken erkek kısırlığı şikayetiyle başvuranların yüzde 40’a yakınında varikosel tespit edilmiştir.

İlerleyici bir niteliği olan varikosel, testis gelişimine zarar verebilir, çocuk sahibi olmayı önleyebilir. Bu risklerin ortadan kaldırılması için Varikosel Cerrahisi (Mikrocerrahi Varikoselektomi) kullanılır.

Varikosel Nedir ? Neden Olur ?

Varikosel, testisleri koruyan erbezi torbalarındaki (skrotum) toplardamarların şişerek geniş hale gelmesi ve büyümesidir. Bir çeşit damar hastalığı olan varikosel ergenlik döneminden itibaren ortaya çıkabilmektedir.

Özellikle genç erkekleri etkileyen bu problem erkek kısırlığının en sık karşılaşılan sebebidir. Çocuk sahibi olamayan kişilerin yarısına yakınında varikosel tespit edilirken, sekonder infertilite olarak adlandırılan çocuğu olmasına rağmen ikinci kez baba olamayan erkeklerin de yüzde 40’ına yakını varikosel mağdurudur.

Genellikle sol testiste meydana gelen varikosel dokunulduğunda boru ya da solucan hissi veren damar oluşumları ile kendini belli eder. Şikayet olmadığı sürece tedavi edilmesi gerekmez. Varikosel neden olur sorusunun yanıtı ise net değildir. Bilinen en sık sebebi sol yumurtanın toplar damarının böbrek damarına dik açı ile boşalmasıdır.

Varikosel Belirtileri Nelerdir ?

Nadiren de ağrı ile kendini belli eder. Bu ağrı çok geniş bir yelpazeye yayılabilir. Ayakta durdukça ve efor sarf ettikçe etkisini artırabilir; hafif bir sızıdan keskin bir ağrıya evrilebilir. İlerlemeye başlayan varikosel testis dış görünümünde soluncanımsı yapıların hissedilmesi şeklinde fark edilir.

Özellikle sol testiste şişme meydana gelebilir. Erbezi torbalarında şişlik, ağrı veya kitle hisseden, testis boyutları birbirinden farklı olan, çocuk sahibi olma konusunda sorun yaşayan kişilerin uzman androlog ve ürolog ile görüşerek varikosel şüphesini dile getirmesi tedavide önem taşır. Çünkü bu semptomlar sadece varikoselin değil acil müdahale gerektiren farklı hastalıkların sinyali de olabilir.

Varikosel Nasıl Tedavi Edilir ?

Erkeklerde varikosel problemi teşhisi için fizik muayene en iyi yöntemdir. Varikosel hastalığı 3 derecede ele alınır.

• Grade 1 (1. derece)

En hafif varikosel vakalarıdır. Ayakta muayenede ıkınma, öksürük gibi manevralar sayesinde fark edilebilen gruptur.

• Grade 2 (2. derece)

Ayakta muayenede elle fark edilebilen varikosel vakalarıdır.

• Grade 3 (3. derece)

• En ileri derece olup, ayakta durulduğunda dışarıdan fark edilebilen tiptir.
  • Derecelendirmenin ardından testis boyutlarındaki farka ve testislerin kıvamına bakılır. Sperm sayı ve kalitesine etkisinin belirlenmesi için spermiyogram (semen analizi) yapılır.
  • Sperm değerlerinde bir problem olması halinde cerrahi tedavi, sperm değerleri normal olan hastalara destek tedavi önerilebilir ve antioksidan ajanlardan faydalanılabilinir. Ancak varikosel teşhisli ve sperm parametreleri bozuk hastalarda düzenli yaşam alışkanlıkları ile tedavi asla işe yaramamaktadır. Bu tip hastalarda tek çözüm cerrahi operasyondur.

Varikosel Cerrahisi (Mikrocerrahi Varikoselektomi) Nedir ?

Varikosel cerrahisi genişleyen testis damarlarında kan akışının normal damarlara yönlendirilmesi amacıyla yapılır. Varikoselektomi olarak adlandırılan bu operasyon genişleyen damarın sıkıştırılması ya da kapatılması şeklinde gerçekleştirilir.

Kasıktan birkaç santimlik kesi yapılarak sorunlu testis damarlarına ulaşılması ve düzeltilmesi şeklinde gerçekleştirilen Mikrocerrahi Varikoselektomi başarı oranı hayli yüksek bir operasyondur. Ameliyat mikroskobu kullanılarak yapıldığı için hastalıklı tüm damarlara net olarak ulaşılır, atardamarlar ve lenf damarları asla zarar görmez.

Tüm sorunlu damarlara ulaşma şansı veren Mikrocerrahi Varikoselektomi varikoselin nüksetme ihtimalini de yüzde 1’e kadar indirmektedir. Hastaların yüzde 60 ila 80’inde sperm değerlerinde düzelme sağlar, gebelik şansını artırır. Komplikasyon ihtimali de sıfıra yakındır. Ancak uzman ellerde gerçekleştirilmesi önemlidir.

Ameliyat Nasıl Uygulanır ?

Erkek kısırlığı nedenlerinin başında gelen varikosel rahatsızlığı, Mikrocerrahi Varikoselektomi ile tamamen düzeltilebilir. Açık cerrahi şeklinde gerçekleştirilen bu operasyonda genel veya lokal anestezi kullanılabilir.

Operasyonda ürolog/androlog, inguinal yoldan (kasık) ve subinguinal yoldan (kasık altı) sorunlu damarlara ulaşır. Bazen karın bölgesine de kesi atılabilir. Ufak kesilerden ameliyat mikroskobu ile girilerek problemli damarlar mikroskop yardımıyla sıkıştırılır ya da bağlanır. Bu işlemlerle kan akışının sorunlu olan damarlardan normal damarlara yönelmesi gerçekleşir. Böylece kan akışı yeniden sağlıklı bir şekilde tesis edilmiş olur.

Kimler Varikosel Ameliyatı Olabilir ?

Her varikosel hastasının ameliyat olması gerekmez. Doppler ultrasonografide varikoselin varlığı saptanmış dahi olsa fizik muayenede de varikosel varlığı belirlenmiş olmalıdır. Mikrocerrahi varikoselektomi için en uygun adaylar şunlardır:

• Sperm parametrelerinde bozulma saptananlar,
  • Varikosel teşhisi konan sekonder infertil yani ikinci kısırlık sorunu yaşayan erkekler,
  • Sağ ve sol testis arasında en az 2 cc fark olanlar,
  • Renkli doppler ultrasonografide damar çapının 3 mm üzerinde olduğu vakalar,
  • Testislerinde yumuşama olanlar.

Mikrocerrahi Varikoselektomiden en fazla yarar gören grup ise şöyledir;

• Grade 2 ve Grade 3 varikoseli olanlar,
  • Genetik testlerinde sorun olmayanlar,
  • Sperm sayısı 5 milyon ve üzeri olanlar,
  • Erkek kısırlığı için erken başvuranlar,
  • Moleküler bozukluğu bulunmayan hastalar,
  • Testis hacmi normal olanlar,
  • FSH ve kan değerleri normal; inhibin B değerleri ise az olan kişiler.

Varikosel Ameliyatı Sonrası Süreç

Varikosel operasyonu sonrasında hastalar evde 1 gün istirahatin ardından basit günlük işlerine dönebilir. Ağrısı hafif bir operasyondur ancak birkaç gün ya da bir hafta kadar sürebilir. Operasyon sonrası kısa süreyle ağrı kesici ilaç kullanılması gerekebilir. 2 hafta içinde cinselliğe, 4 hafta kadar sonra da ağır iş ve egzersizlere izin verilir.

Mikrocerrahi Varikoselektomi geçiren hastalar belli aralıklarla doktor kontrolünden geçmelidir. Ergenlik çağındaki çocukların yılda 1, yetişkin erkeklerin ise gebelik gerçekleşene kadar 3 ayda bir semen analizi vermesi önerilir.

Operasyon sonrasında gebelik doğal yollarla gerçekleşmese bile aşılama ve tüp bebek gibi yardımcı tekniklerin şansını artırması açısından sürece katkı koyacaktır. Ancak sperm üretimi uzun bir süreç olduğu için en iyi etkinin 9 ay sonra alınması beklenir. Mikrocerrahi Varikoselektomi sayesinde sperm parametrelerinde yüzde 60’a varan iyileşmeler tespit edilmiştir.

Varikosel Ameliyatı Fiyatı İstanbul

Kısırlığa neden olan, şiddetli kasık ağrılarına yol açabilen ve testislerin küçülmesine neden olan varikosel, cinsel yaşamı tehdit edebildiği gibi çiftler arasında mutsuzluk da yaratabiliyor.

Mikrocerrahi varikoselektomi için uygun olduğu düşünen erkeklerin en çok merak ettiği konulardan biri de varikosel ameliyatı fiyatı. Operasyonun nerede yapılacağı, hangi ekip tarafından gerçekleştirileceği, kaç testiste sorun olduğu, hangi yöntemin kullanılacağı ve operasyon öncesi hastaya uygulanması gereken tetkikler değişken olduğu için varikosel ameliyatı fiyatı hakkında net bir şey söylemek doğru değildir.